بررسی فرق استیل بگیر و نگیر و کاربرد هر یک از این استیل ها

بررسی فرق استیل بگیر و نگیر

استیل ها نوعی آلیاژ و فولاد ضد زنگ هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می­گیرند. استیل ها با توجه به کاربرد، نوع ترکیبات و … به انواع مختلفی تقسیم می­شوند که یکی از انواع آنها استیل های بگیر و نگیر است. استیل های بگیر و نگیر به انواع استیل هایی گفته می­شود که دارای خاصیت مغناطیسی و یا فاقد این خاصیت باشند، البته این نوع استیل ها فرق های دیگری نیز با یکدیگر دارند که در این مقاله قصد داریم فرق استیل بگیر و نگیر را بررسی کنیم. این مقاله به جهت این تهیه شده تا شما عزیزان با مطالعه آن بتوانید خرید استیل خود را با دانش بهتری انجام نمایید .

اصلی ترین فرق استیل بگیر و نگیر

همانطور که گفته شد استیل از ترکیب چندین آلیاژ و فولاد دیگر به وجود می­آید که همین امر باعث تقسیم استیل ها به انواع مختلف می­شود. نکته ای که وجود دارد این است که استیل های بگیر و نگیر تفاوت چندانی در آلیاژهای بکار رفته در ترکیبات خود ندارند و تنها تفاوتی که باعث به وجود آمدن استیل بگیر و نگیر شده درصد آلیاژ کرومی است که درون هر یک از آنها بکار رفته است.

پس مهمترین فرق استیل بگیر و ورق استیل نگیر این است که درون استیل نگیر درصد نسبتا بالایی از کروم به کار رفته است و درون استیل بگیر درصد پایینی از این آلیاژ استفاده شده است، که همین آلیاژ کروم بکار رفته درون استیل نگیر به کاهش خاصیت مغناطیسی این نوع استیل منجر شده است.

معرفی انواع استیل های بگیر و نگیر

اکنون که با فرق استیل بگیر و نگیر آشنا شدیم شاید این پرسش برای برخی مطرح شود که آیا این دو استیل در کاربرد نیز با یکدیگر تفاوت دارند؟! قطعا تفاوت هایی میان کاربرد این دو گروه وجود دارد که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد اما پیش از بررسی کاربرد هر یک از استیل های بگیر و نگیر بهتر است ابتدا با زیر مجموعه های استیل بگیر و نگیر آشنا شویم زیرا در میان همین زیر مجموعه ها نیز تفاوت های اندکی وجود دارد که باعث تغییر در کاربرد آنها می­شود.

انواع استیل نگیر عبارتند از:

  • ورق استیل 316L
  • ورق استیل 304
  • ورق استیل 321
  • ورق استیل 309S
  • ورق استیل 310S
  • ورق استیل 4841

و انواع ورق استیل بگیر عبارتند از:

پس شاید بتوان گفت سومین فرق استیل بگیر و نگیر همین مورد یعنی تقسیم هر یک از این استیل ها به انواع مختلف می­باشد.

کاربرد انواع استیل های بگیر و نگیر

در این بخش به صورت مجزا کاربرد هر یک از استیل های بگیر و نگیر و زیرمجموعه های این دو استیل را بررسی خواهیم کرد.

استیل نگیر 316L

این نوع استیل نگیر در تولید انواع مصالح ساختمانی از قبیل میلگرد، نبشی، شیرآلات و سایر اتصالات ساختمانی به کار می­رود.

استیل 316 نیز از دیگر نمونه های استیل نگیر است که برای تولید مخازن نگهداری مواد، اگزوزها، تجهیزات آزمایشگاه ها، مبدل های حرارتی مورد استفاده قرار می­گیرد (البته موارد ذکر شده با جنس های دیگری نیز تولید می­شوند و فقط برای تولید جنس استیل آنها از استیل 316 استفاده می­شود)

استیل نگیر 304L

این نوع استیل نگیر به دلیل مقاومت بالایی که دربرابر خوردگی دارد برای ساخت تجهیزات آشپزخانه از جمله سینک ظرفشویی، قاشق و چنگال مورد استفاده قرار می­گیرد. همچنین از این استیل برای تولید مخازن نگهداری و انتقال مواد شیمیایی و مبدل های حرارتی نیز استفاده می­شود.

استیل نگیر 321

این ورق استیل که به استیل نسوز شهرت دارد معمولا در صنایعی مانند هوافضا و صنایع مرتبط مورد استفاده قرار می­گیرد. از دیگر موارد مصرف استیل 321 به ساخت اتصالات، ساخت ابزارهای مورد استفاده در صنایع شیمیایی و همچنین تجهیزات پالایشگاه ها می­توان اشاره کرد.

استیل نگیر 309S

استیل 309S به دلیل مقاومت در برابر حرارت و قابلیت شکل پذیری بالا برای ساخت جعبه های آتش نشانی، کوره های استیل، روکش اجاق گاز ها مورد استفاده قرار می­گیرد.

استیل نگیر 310S

ساخت مشعل ها، کوره ها، لوله های تابشی، محفظه های احتراق، دیگ های تصفیه نفت و مواردی از این قبیل را می­توان جزو کاربردهای این استیل برشمرد.

استیل نگیر 4841

استفاده در صنایع فولادی، صنایع مهندسی، صنایع سیمانی، نیروگاه های تبدیل انرژی.

استیل بگیر 410

ساخت پیچ و مهره، شیر آلات، دریچه دروازه ها، لوازم آشپزخانه، تجهیزات پالایش نفت از موارد استفاده این نوع استیل است.

استیل بگیر 420

این نوع استیل بیشترین استفاده را در ساخت تجهیزات پزشکی و اتاق عمل دارد.

استیل بگیر 430

از این استیل برای ساخت کاور لوازم آشپزخانه از جمله یخچال و ماشین ظرفشویی و لباسشویی های استیل استفاده می­شود، از دیگر موارد استفاده استیل 430 می­توان به صنایع خودرو سازی اشاره کرد.

همانطور که مشاهده کردید بیشتر استیل های بررسی شده کاربردی متفاوت دارند اما وجود کاربردهای مشابه در میان آنها امر غیر ممکنی نیست زیرا در هر صورت همه این موارد دارای جنسی مشابه هستند.

شما می توانید جهت خرید ورق استیل 430 و گرفتن بهترین قیمت ورق استیل 430 با آزدن تماس بگیرید .

بررسی فرق استیل بگیر و نگیر

جمع بندی

در این مقاله متوجه شدیم که فرق استیل بگیر و نگیر در سه مورد خلاصه می­شود؛

  1. درصد کرومی که در هر یک از آنها به کار رفته است
  2. خاصیت مغناطیسی که در استیل بگیر وجود دارد و در استیل نگیر وجود ندارد
  3. کاربرد هر یک از آنها

و شاید در چهارمین فرق استیل بگیر و نگیر بتوان به زیر مجموعه های آنها اشاره کرد.

پس به هنگام خرید ورق های استیل باید به فرق استیل بگیر و نگیر توجه نمایید و در صورت نداشتن مهارت از افراد ماهر کمک بگیرید تا بتوانید استیل متناسب با نیاز خود را خریداری نمایید.

Call Now Button